Op zoek naar een compact, licht en toch degelijk statief ‘voor erbij’ en voor op reis, ben ik mede dankzij de positieve verhalen van veelal buitenlandse fotografen, uitgekomen bij een van de nieuwe Redged statieven, de Redged TSC-427K. Hieronder volgt een review van mijn bevindingen tot nu toe, na enkele maanden gebruik.
Disclaimer: ik word als ambassadeur niet door Redged betaald en word geacht een eerlijke review te geven.
Inhoud
De K in de naam staat voor kit, de set bestaat dan ook uit het TSC-427 statief en het RNB-2n balhoofd. De set wordt geleverd in een compacte en gewatteerde draagtas. Ideaal als betrouwbare verpakking als het statief op reis ingecheckt moet worden. In het tasje bevindt zich een handleiding en een zakje met de benodigde sleutel en losse onderdelen die nodig zijn om het statief zonder middenkolom te laten functioneren. De handleiding is hierbij trouwens geen overbodige luxe! Verder is ook een kleine, vierkante, snelkoppelplaat (A/S compatibel) aanwezig. Het balhoofd is voorzien van twee waterpasjes. Al met al een bijzonder complete set, waarmee je direct van start kan.
Mogelijkheden en eigenschappen
De poten hebben 4 delen, elke poot heeft dus drie koppelingen. Deze koppelingen hebben een ‘automatic leg lock’, wat betekent dat elke koppeling vast of los gedraaid kan worden zonder eerst het bovenliggende deel te moeten vastdraaien. Iets wat me bij mijn oude Gitzo soms aardig frustreert. In de praktijk betekent het ook dat je de drie koppelingen van een ingevouwen statiefpoot in een beweging kan losdraaien. De poten kunnen verder door middel van klemmetjes bij de statiefplaat in drie breedtestanden worden gesteld.
Zonder gebruik van de middenkolom kan een hoogte van 133 cm worden bereikt, met middenkolom is dat zelfs 159 cm. Ruim voldoende voor mij om op ooghoogte te kunnen werken. Ik ben ongeveer 182 cm lang en heb nog nooit de volledige hoogte hoeven gebruiken. Opgevouwen is het statief dankzij de 4 pootdelen en de mogelijkheid te poten te kunnen omklappen slechts 48 cm klein. Ideaal om op reis mee te nemen. Ter vergelijking, mijn Gitzo 1325 is liefst 67cm lang in opgevouwen toestand.
Voor macroliefhebbers kan het statief nagenoeg geheel plat op de grond. Daartoe moet wel even geklust worden: de middenkolom moet omgekeerd worden (waarbij de camera ondersteboven gemonteerd wordt) of helemaal verwijderd. Zelf vind ik het nogal een bewerkelijke klus om in het veld uit te voeren. Het lijkt me handiger dat thuis vast te doen als al direct duidelijk is dat het een macrodag gaat worden. Anders is vanaf de grond werken ook een optie, alleen koop je daar natuurlijk geen statief voor.
De set weegt 1,60 kilogram en is daarmee bijzonder licht. Geen enkele reden om zonder statief op pad te gaan dus.
Een van de statiefpoten, te herkennen aan de pootisolatie, kan van het statief worden geschroefd. Vervolgens kan de aparte statiefplaat er op geschroefd worden en heb je ineens een monopod ter beschikking. Een leuk extraatje voor wie wel eens met een monopod werkt en er geen wil kopen. Zelf zal ik er geen gebruik van maken, ik werk nooit met een monopod. De middenkolom heeft aan de onderzijde een haak, waaraan een cameratas of iets anders zwaars opgehangen kan worden, hetgeen zeker in winderig weer de stabiliteit zeker ten goede zal komen.
Tenslotte hebben de statiefpoten wegdraaibare spikes. Spikes zijn ideaal voor buitengebruik, maar glijden behoorlijk over je laminaat in de woonkamer. Met een simpele schroefbeweging draai je de spikes naar binnen en blijft een rubber voet over.
Het balhoofd heeft de standaard drie knoppen. Eentje om de lens of camera vast te schroeven, eentje om de frictie van de bal te controleren, en eentje om het balhoofd in horizontale richting te ‘pannen’.
Volgens de specificaties kan de set een gewicht dragen van 11 kilo en wordt het statief geadviseerd voor gebruik tot en met een 100-400 zoom van bijvoorbeeld Canon. Hierover later meer.
Gebruiksgemak
Ik heb het statief nu verschillende keren gebruikt, waarbij ik nog geen gebruik heb gemaakt van alle verbouwingsmogelijkheden. Uiteraard heb ik die wel thuis getest. Het statief is eenvoudig vanuit opgevouwen staat op te zetten en is snel gebruiksklaar. De mogelijkheid de koppelingen met één beweging los te draaien is erg prettig.
Omdat een middenkolom zorgt voor minder stabiliteit, werk ik het liefst met de middenkolom naar beneden. Maar natuurlijk is een hoger standpunt af en toe gewenst en dan is de middenkolom eenvoudig uit te schuiven. De koppeling draait soepel, maar de middenkolom zelf wringt een beetje en moet soms met twee handen in- of uitgeschoven worden. Dat lijkt lastig, maar betekent ook dat de middenkolom niet te los zit en dat is weer beter voor de stabiliteit. Ik heb er zelf in elk geval geen moeite mee. Inmiddels moet ik ook toegeven dat een middenkolom zijn voordelen heeft. Soms is een iets hoger of lager standpunt wenselijk, en met een middenkolom is dat in een letterlijke handomdraai te realiseren. Zonder middenkolom betekent het dat drie statiefpoten verdraaid moeten worden, waarbij de basiscompositie verloren kan gaan.
De ‘breedtestand’ van de poten is gemakkelijk te verstellen met de klemmetjes die zich bovenaan de poten bij de statiefplaat bevinden. Deze klemmetjes bevatten, anders dan mijn Gitzo, veertjes die de klemmetjes doen terugspringen in een bepaalde stand. Dit deel van het statief voelt vanwege de veertjes wat goedkoop en kwetsbaar aan, maar tot nu toe werkt alles naar behoren.
Het balhoofd loopt vooralsnog erg soepel. Je hoeft de knop niet muurvast aan te draaien om het balhoofd vast te zetten. En een kleine draai aan de knop is voldoende om de bal te kunnen bewegen zonder dat deze meteen compleet losschiet. Dat geldt overigens ook voor de panknop. Als je vergeet de panknop los te draaien en je wil de camera linksom draaien, dan heeft het balhoofd snel de neiging zich los te draaien van de basisplaat van het statief. Pas hiermee op.
Degelijkheid
De degelijkheid en stabiliteit van een statief worden bepaald door een aantal factoren, zoals materiaal, dikte van de poten, aantal pootdelen, middenkolom, gewicht en gebruikte cameraset.
Deze set is van carbon, wat een materiaal is dat stug en stevig is en tegelijk licht. Dat is dan ook de reden dat een set van 1,60 kilogram behoorlijk statbiel en degelijk kan zijn. De poten hebben op het breedste deel een diameter van 27mm wat niet overdreven veel is. De aanwezigheid van 4 pootdelen zorgt dat het statief klein en compact is, maar betekent ook dat het onderste pootdeel bijzonder dun is en er een extra koppeling (een potentieel zwak punt) nodig is. De aanwezigheid van een middenkolom is een volgende factor die de stabiliteit niet ten goede komt, zelfs in ingevouwen toestand. Er is immers altijd speling, hoe weinig ook, tussen basisplaat en middenkolom. Tenslotte is de basisplaat aan de kleine kant, waardoor alle druk van de gebruikte cameraset op een klein oppervlak neerkomt. Ook dat maakt de set in theorie minder stabiel dan wanneer een basisplaat met een grote diameter wordt gebruikt zoals bij mijn zware Gitzo statief.
Gelukkig zijn er maatregelen mogelijk die de stabiliteit verbeteren indien nodig. Zo kun je besluiten de dunste pootdelen niet te gebruiken en de middenkolom niet uit te schuiven als dat niet nodig is. Ook kun je in winderig weer je tas aan het haakje hangen, waardoor effectief het statief zwaarder wordt en het zwaartepunt lager komt te liggen.
Let wel, het voorgaande betekent niet dat het statief niet degelijk en stabiel is. Het tegendeel is waar, maar verwacht er ook weer geen wonderen van. Mijn ervaring tot nu toe is dat de set prima te gebruiken is met lenzen tot en met een 70-200/2.8 (in combinatie met een Canon 5D in mijn geval). Eventueel kan er nog een converter bij gebruikt worden ook. Zorg bij dergelijke lenzen wel dat je de cameraset via de lensgondel op het balhoofd monteert en niet via de camera. Behalve dat dit stabieler is (zwaartepunt beter verdeeld) voorkom je ook een grote druk op de objectiefkoppeling van je camera.
De 100-400/5,6 van Canon die Redged in haar specificaties noemt, is iets lichter dan de 70-200 die ik zelf (met converters) met succes heb gebruikt. In die zin kan ik de bewering van Redged onderschrijven dat deze lens met deze statiefset prima te gebruiken is. Alles zwaarder zou ik ten zeerste afraden. De geclaimde 11 kilo is dan ook flink overdreven. Toen mijn Gitzo voor onderhoud een weekje weg was, heb ik de Redged gebruikt met mijn 500/4 lens. Behalve dat het balhoofd de lens niet vast kon zetten (deze liep vanzelf langzaam naar beneden door het gewicht), was het ook gewoon teveel voor de poten. De boel stond letterlijk te trillen op zijn drie benen. Ik heb die bewuste ochtend geen enkele scherpe foto vanaf statief kunnen maken bij sluitertijden langer dan 1/100s.
Over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen. Het statief is gemaakt van degelijke onderdelen en kan tegen een stootje. Echter waag ik mij pas na langer gebruik aan een oordeel over de duurzaamheid van het statief. Ook heb ik het statief nog niet in winterse omstandigheden kunnen gebruiken. Met sneeuw en vorst willen onderdelen nogal eens vastvriezen, waardoor het begrip leglock wel heel letterlijk wordt. De tijd zal leren of de Redged er tegen bestand is. Ik kom er in een update zeker op terug.
Verbeterpunten
Als ik hier verbeterpunten zou moeten noemen, dan betreft het de klemmetjes die de positie van de poten regelen. Vooralsnog lijkt dat het enige kwetsbare onderdeel. Zonder veertjes en met iets dikker materiaal zou dat probleem verholpen zijn. Een wat grotere basisplaat zou het statief nog stabieler maken, maar gaat ten laste van de compactheid. Daar kan ik dus wel mee leven.
Resteert een klein dingetje dat ik nog niet eerder heb aangestipt en dat betreft het cameraplaatje waarmee de camera of lens op het balhoofd wordt bevestigd. Het plaatje is klein en vierkant en daardoor eigenlijk alleen geschikt voor een camera of kleine lens. Een langere lens vraagt om een langer plaatje, zodat de lens voor de juiste balans in de klem van het balhoofd kan worden verschoven. Ook wordt het plaatje vastgedraaid met een ringetje dat je tussen je vingers moet nemen. De ervaring leert dat je zo’n ringetje met je handen veel minder vast kan draaien dan een inbusschroef met een inbussleutel zoals benodigd bij de plaatjes van bijvoorbeeld Wimberley, RRS en Markins. Ook het antislipmateriaal is niet zo antislip als je zou verwachten. Een kleinigheidje als je al plaatjes voor al je camera’s en lenzen hebt. Ik gebruik het bijgeleverde plaatje op een korte macrolens die tot op heden geen eigen plaatje had. Toch nog goed terecht gekomen dus.
Conclusie
De Redged TSC-427K is een compleet en degelijk statief met veel mogelijkheden. De onderdelen voelen stevig aan en lijken een langdurig gebruik te gaan overleven. Hooguit met uitzondering van de veertjes bij de klemmen die een bredere pootstand mogelijk maken. Het statief is eenvoudig en snel op te zetten en werkt soepel. Dat geldt ook voor het balhoofd. Hoewel ik altijd tegen statieven met een middenkolom ben geweest, heb ik inmiddels ook de voordelen ervaren en valt het verlies aan stabiliteit reuze mee.
Verwacht niet dat dit een statief voor iedereen is. Werk je namelijk met zware telelenzen, dan ontkom je niet aan een zwaarder statief met minder pootdelen en eventueel zonder middenkolom. Ben je een echte macrofotograaf, dan is een statief dat zonder verbouwing laag bij de grond kan werken aan te bevelen. Dit statief is wel aan te bevelen voor allround fotografen die werken met lenzen van maximaal 2 kilo gewicht en een licht en degelijk statief mee willen nemen dat ook nog eens gemakkelijk mee op reis kan. Zoals altijd bestaat een ideale wereld niet, dat is dan ook de reden dat ik nu naar tevredenheid met zowel een zware en grote Gitzo als een lichte Redged werk!
Tenslotte: ik ben me er van bewust dat er een boel andere merken zijn die soortgelijke reisstatieven maken. Ik heb echter geen van deze concurrenten getest en kan er dus ook geen oordeel over vellen of een vergelijking maken met de Redged.